پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204756
ليلة‌الرغائب شب بارش رحمت الهي
تاریخ انتشار : 1395/01/25 13:37:46
نمایش : 1808
ليلة‌الرغائب اولين پنج‌شنبه ماه رجب است که در آن دعا و نيايش بسيار سفارش شده و اين شب از آن‌جايي که هم در ايام ماه رجب قرار دارد و همچنين ارزش و شرافت شب جمعه را به همراه دارد ارزشي دوچندان دارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، فرهنگ اسلام براي برخي از مکان‌ها مانند بيت‌المقدس و مکه، يا برخي از زمان‌ها مانند ليلة‌القدر که ارزش آن در قرآن آمده است قداست و اقتدار خاصي قائل شده است.

از همين‌رو دعا در اين مکان‌ها و زمان‌ها بسيار سفارش شده و انجام برخي از اعمال در آن‌ها پاداش ويژه‌اي دارد.

ماه رجب اولين ماه از ماه‌هاي حرام است، ماه خداست و در اين ماه دعا و استغفار بسيار سفارش شده است در اين ماه رحمت الهي درحال ريزش و نزول است، و از اين‌رو رجب را رجب‌الاصب گويند ( صب به معناي ريختن است).

ليلة‌الرغائب اولين پنج‌شنبه ماه رجب است که در آن دعا و نيايش بسيار سفارش شده و اين شب از آن‌جايي که هم در ايام ماه رجب و هم ارزش و شرافت شب جمعه را به همراه دارد ارزشي دوچندان دارد.

ليلة‌الرغائب به معناي شبي است که در آن ميل و توجه به عبادت و بندگي در آن بسيار بوده و بندگان خدا در اين شب گرايش زيادي به رفتن به در خانه خدا و ارتباط و انس با او دارند.

اين عنوان در جايي ديگر به معناي شبي است که در آن عطاء و بخشش خدا بسيار است و بندگان خداوند با رو آوردن به بارگاه خدا و خشوع در برابر بزرگي خدا، شايستهٔ دريافت انعام و عطا و بخشش بي کرانهٔ خدا مي‌شوند.

از پيامبر اکرم (ص) روايت شده: از اولين شب جمعه در ماه رجب غافل نشويد؛ زيرا شبي است که فرشتگان آن را "ليلة‌الرغائب" مي‌نامند. اين نامگذاري به اين جهت است که هنگامي که مقداري از شب گذشت، هيچ فرشته‌اي در آسمان‌ها و زمين نمي‌ماند مگر اين که در کعبه و اطراف آن جمع مي‌شوند.

اعمال شب ليلة‌الرغائب

اعمالي براي اين شب ذکر شده‌ از پيامبر نقل شده است:
روز پنج‌شنبه اول ماه رجب، در صورت امکان و بلامانع بودن، روزه گرفته ‌مي‌شود.

مابين نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز اقامه ‌مي‌شود و اين دوازده رکعب بايد به صورت دورکعتي اقامه شوند و در هر رکعت يک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحيد خوانده شود.

وقتي دوازده رکعت به اتمام رسيد، هفتاد بار ذکر «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الاْمِّيِّ وَعَلي آلِهِ» گفته شده و پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» گفته مي‌شود.

سپس از سجده سر برداشته، هفتاد بار ذکر «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِيُّ الاَعْظَمُ» گفته شود.

دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذکر «سُبُّوحٌ قُدّوُسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» گفته شود.

و در نهايت حاجات گفته مي‌شود.

دعا در شب ليلة‌الرغائب

در اين شب همه با نيتي دست به دعا برداشته حاجات خود را از درگاه خدا طلب مي‌کنند.

فرج آقا امام زمان، سلامتي مقام معظم رهبري و عاقبت‌بخيري، رفع معضلات بيکاري و ازدواج جوانان ، سلامتي، و... ازجمله دعاهايي است که در اين شب مي‌کنيم.

کاش درميان دعاهاي‌مان به ياد همه آن‌هايي باشيم که التماس دعا گفته‌اند، همه بيماراني که چشم به راه دعاي ما هستند.

دعا کنيم براي آناني که امروز در کشور خود هم امنيت ندارند و به دليل ورود تروريست به کشورشان آواره هستند.

التماس دعا...
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html